De flesta håller nog med om att det känns viktigt att tänka efter noga när det är dags att köpa ny bil. Oavsett om man är förstagångsköpare eller vill uppgradera med en nyare och säkrare bil är bilköpet något som kräver eftertanke. Att köpa bil kostar en hel del och det är aldrig fel att jämföra banker för att finna ett förmånligt billån som kan finansiera drömbilen.
Vad är det egentligen som styr vilken bil man väljer att köpa? Självklart spelar pris, utseende, drivmedel och prestanda stor roll när man tar ställning till bilvalet. Det finns dock ännu en avgörande faktor för bilägare och den handlar om personlighetstyper. Enligt brittiska forskare väljer vi faktiskt bil efter personlighetstyp, och bilen får gärna spegla ägarens mest framträdande egenskaper och attribut. I detta sammanhang laddas valet av bil med en hel uppsjö av information kring ägarens ekonomiska situation, hur det står till med hälsan samt ger ledtrådar om eventuella fritidsintressen.
Oavsett om man lägger vikt vid studier av det här slaget eller inte kommer det troligtvis inte som en överraskning att olika bilmärken i allmänhet och biltillverkare i synnerhet arbetar intensivt med både marknadsföring och reklam för att locka köpare. Med andra ord säljer de en idé som avslöjar vem man är eller vill vara om man kör ett visst bilmärke. Bilindustrin är i allra högsta grad medskapare till tanken om att vad du kör påverkar hur du uppfattas precis i lika hög grad som klädval speglar vilken samhällsgrupp man vill tillhöra.
Det svenska bilmärket Volvo har till exempel jobbat hårt för att uppfattas som ett märke som signalerar trygghet och säkerhet. Bilen har med andra ord blivit långt mer än bara ett transportmedel. Bilval och bilköp sänder signaler om både livsstil och personlighet. Enligt opinionsinstitutet TNS har biltillverkare idag bidragit till att bilköp i större utsträckning styrs av emotionella värden. Kunderna är intresserade av att bilen ska matcha den egna personlighetstypen.
Naturligtvis kan man ifrågasätta sanningshalten i dessa undersökningar, men resultatet och slutsatserna är ganska intressanta. Varför skulle inte valet av bilmärke och modell kunna säga något om föraren precis i lika hög grad som val av umgänge, kläder, husdjur, partner, boende och fritidsaktiviteter ger ledtrådar om vem man är och vilken grupptillhörighet man eftersträvar? Att olika bilmärken vänder sig till specifika personligheter är ingen slump. Risken att fastna i stereotyper är dock överhängande. Det är inte alla bilister och bilköpare som medvetet vill att bilen ska vara en förlängning av deras egen personlighet, men tankeexperimentet gör hur som helst att man kanske uppfattar medbilisterna på ett annat sätt. Land Rover-ägaren måste inte nödvändigtvis vara äventyrslysten, eller hur? Har du funderat över vilken bil du kör och varför?